Rotterdammers laten zien hoe je lekker en biodivers kunt eten uit je eigen leefomgeving. Dat is één van doelen van het programma Rotterdam de boer op! Omdat ons winkelmandje nog steeds de meest bepalende factor is voor de kwaliteit van natuur en landschap, is de consument een factor van belang. Daarom start Rotterdam de boer op! eind juni een campagne richting de Rotterdamse consument onder de titel ‘Eet natuurlijk lokaal’. De Rotterdammers worden via sociale media en een campagne website geïnformeerd en geactiveerd over het belang van lekker eten dat met hart voor natuur in de eigen leefomgeving wordt gemaakt. Deze campagne is ontwikkeld in samenwerking met creative club Morrow en loopt tot en met september 2023.

Campagnesite ‘Eet natuurlijk lokaal’
Op de website leggen we uit waarom het zo belangrijk is dat er steeds meer aanbod komt van boeren die biodiverse en lokale producten produceren, wat biodiversiteit is en hoe je door andere keuzes te maken met de inhoud van je winkelmandje de natuur in je eigen leefomgeving kunt helpen. We laten zien waar je je lokale en biodiverse boodschappen kunt doen en hoe je het Rotterdamse platteland kunt verkennen met mooie fiets- en wandelroutes door de natuur en evenementen bij de boer of in de stad. In de kalender staan alle evenementen die binnenkort door ons en andere partners georganiseerd worden. Er is veel ruimte om boerderijen, verkooppunten, restaurants en andere uitstapjes voorbij te laten komen. Natuurlijk lokaal eten is namelijk niet alleen goed voor de natuur, maar ook leuk, lekker en gezond! Neem een kijkje op www.eetnatuurlijklokaal.nl.

Dit is een eerste indruk van hoe de campagnesite en de Instagram-pagina eruit komen te zien: 

Sociale media
Eet natuurlijk lokaal is op dit moment vooral een campagne die via de sociale media wordt gevoerd. De nadruk ligt hierbij op Instagram en Facebook, aangevuld met een eigen Youtube account. De online campagne wordt ook ingezet voor de Rotterdam de boer op! dagen op 16 en 17 september, waarbij je een bezoek kunt brengen aan een boer in de omgeving van Rotterdam. Hierover volgt later meer. Er komen mooie beeldverhalen, verdiepende posts over natuurinclusief produceren en vooral veel directe verwijzingen naar boeren, producenten en verkooppunten. Ook hier zullen leuke uitstapjes en evenementen in de omgeving langskomen. We zijn vanaf nu te volgen op het Instagramaccount @eetnatuurlijklokaal.

Doe mee en samen maken we ‘Eet natuurlijk lokaal’ groot
Laten we samen Eet Natuurlijk Lokaal groot maken! Wij vinden het geweldig als alle initiatieven die biodiverse en lokale producten maken, verkopen & promoten met ons meedoen! Samen kunnen we de campagne ‘Eet natuurlijk lokaal’ nog veel sterker maken. Daar is jullie medewerking en ondersteuning bij nodig. Wat kun je doen?

  • Campagne boodschap uitdragen
    Hoe mooi zou het zijn als de boodschap ‘Eet natuurlijk lokaal’ echt een eigen leven gaat leiden? Als de inhoud van deze campagne gedragen gaat worden door allerlei andere partijen. We hebben een beperkt media inkoop budget, maar we hebben wél de kracht van partners. Helpen jullie mee door (ook) de boodschap Eet natuurlijk lokaal op te nemen op je website, in je magazine, je socials, (online-)winkel of nieuwsbrief te delen? Of bijvoorbeeld door in je sociale media berichten de hashtag #eetnatuurlijklokaal te gebruiken. Laat ons weten of en hoe je bij kunt dragen om Eet natuurlijk lokaal een zo groot mogelijk bereik te geven.
  • Winacties
    Heb je ideeën voor winacties tijdens de Eet Natuurlijk Lokaal campagne? Dan horen we dat heel graag! Halverwege juli willen we wat extra reuring op onze kanalen creëren door middel van een mooie winactie. Het zou mooi zijn als we een leuk pakket samen kunnen stellen of een mooie belevenis weg kunnen geven.
  • Actief content delen en content aandragen
    Er worden door Morrow mooie beelden en materialen gemaakt die we kunnen gebruiken voor de posts op Instagram. Het zou mooi zijn als partners in ieder geval in de begin periode deze posts kunnen delen en naar ons nieuwe account, @eetnatuurlijklokaal, kunnen verwijzen. Uiteraard horen we het ook graag als partners een plekje willen op het Instagram-account. Dan kijken we samen hoe we de post aan kunnen kleden en wanneer de post gedeeld wordt.

Voor meer informatie, neem contact op met Maaike Wermer of Dimmy van Ruiten, communicatieteam Rotterdam de boer op!