Op 18 januari brengt Royal Koopmans boeren en bakkers uit Rotterdam en Zeeland bij elkaar om de duurzame beweging in de graanketen te versnellen. Hiervoor lanceert ze Nedertarwe: duurzaam geteeld graan van Hollandse bodem, exclusief voor ambachtelijke bakkers in heel Nederland.
Duurzaamheid in beweging
Heel puur brood met een stevige krokante bite van buiten, wat heerlijk mals van binnen is, gebakken van duurzaam geteeld Hollands graan. Het klinkt zo vanzelfsprekend en voor de hand liggend. Dat is het niet. Het vraagt om verbinding van de agri- en foodwereld met alle schakels van de graanketen. Daarin neemt Royal Koopmans het initiatief met haar eigen duurzaamheidsprogramma ‘Duurzaamheid in beweging’. Hieruit is Nedertarwe ontstaan. Op 18 januari is de Nedertarwe campagne geïntroduceerd aan ca. 50 boeren en bakkers uit de regio Rotterdam en Zeeland, daarna is heel Nederland aan de beurt.
‘Rotterdam de boer op!’, een initiatief van Natuurmonumenten samen met 18 partners om in de regio Rotterdam meer boerenlandnatuur, duurzaam eten voor de stad en meer business voor boeren te realiseren, juicht het initiatief van harte toe. Dirk Kunst, programmamanager van ‘Rotterdam de boer op!’ zegt: “Koopmans zet een mooie stap door samen met boeren en bakkers een duurzaam en lokaal product te ontwikkelen. Wij willen dit initiatief heel graag verder brengen door samen met Koopmans en de betrokken boeren te onderzoeken hoe de productie van Nedertarwe én de resultaten voor de biodiversiteit verbeterd kunnen worden.”
Bijzonder eerlijk, duurzaam én Hollands graan
Nedertarwe is graan van dichtbij. Al het graan komt van Nederlandse bodem en wordt door gecertificeerde boeren met veel aandacht, volgens strikte richtlijnen, duurzaam geteeld. Denk hierbij aan o.a. bijdragen aan meer biodiversiteit. Hierdoor weet je als consument waar je brood vandaan komt. Bij Nedertarwe is duurzaamheid erg belangrijk. Gecertificeerde boeren verbeteren de biodiversiteit door akkerranden te voorzien van bloemenranden, de bodemkwaliteit te verbeteren en het effect van gewasbestrijdingsmiddelen te verminderen. Zo draagt brood van Nedertarwe bij aan de wereld een beetje beter achter te laten.
“Wij nemen met Nedertarwe het initiatief om onze partners in de keten te verbinden op basis van een gedeelde visie en intrinsieke motivatie. Hiermee bedienen we een steeds groter wordende groep consumenten die kiezen voor merken en producten waarin een transparante en duurzame keten van voedsel zichtbaar en tastbaar wordt. Nedertarwe is er gekomen omdat we de waarde van herkomst en de relatie tussen teelt en consumptie willen herstellen en omdat onze partners hierin geloven”, aldus Dirk Lodewijk – CEO Royal Koopmans.
Bakkers: meld je aan!
Ben jij bakker en ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Meld je aan via de website nedertarwebakkers.nl!
‘Rotterdam de boer op!’
Dirk Kunst: “Wat in ons winkelmandje belandt, is bepalend voor de kwaliteit van natuur en landschap. Vanuit die overtuiging zorgen wij, boeren, (online) supermarkten en lokale ‘korte-keten’-initiatieven, met ‘Rotterdam de boer op!’ samen voor meer aanbod van duurzame en regionaal geproduceerde producten, zoals brood van Nedertarwe. Hoe mooi zou het zijn als straks een groot deel van de Rotterdammers bewust kiest voor brood dat is gemaakt van Nedertarwe en zo bijdraagt aan een Rotterdams platteland met meer bloemen, veldleeuweriken, bijen en vlinders, (h)eerlijk regionaal geproduceerd eten voor Rotterdammers en een gezonde bedrijfsvoering voor boeren. Daar gaan we ons graag voor inzetten.”
Het programma ‘Rotterdam de boer op!’ bestaat uit een unieke, onorthodoxe coalitie van in totaal 19 partners en is mogelijk gemaakt door een speciale gift van 5 miljoen euro van de Nationale Postcode Loterij. Kijk hier voor meer informatie over het project.