Perry Falter Landzicht Biologisch – foto: Cathy van den Berg

Tijdens de challenge ‘lokaal & natuurinclusief inkopen’ van Het Nieuwe Nassen was horecaleverancier Landzicht Biologisch één van de leveranciers die werd geïntroduceerd bij de deelnemende horecazaken. Vijf van de negen deelnemers zijn uiteindelijk klant geworden bij Landzicht. We vroegen Perry Falter van Landzicht hoe hij de challenge ervaren heeft.

Op maandag 8 april was Perry te gast bij onze online lunchlezing. Hier vind je de registratie van het geanimeerde gesprek! 

Door Rachelle Eerhart

De meeste mensen kennen ‘Landzicht’ van het wekelijkse biologische groentenpakket voor consumenten. Minder mensen weten dat Landzicht ook een groeiende boerderij-to-business tak heeft die restaurants, (natuurvoedings)winkels, groothandels en groenteboeren belevert met biologische groenten en fruit. Perry vertelt: “De zoon van Mees en Ageeth Visser, Floor, is daar in 2017 mee gestart en ik kwam een half jaar later bij Landzicht in dienst. We hebben 15 biologische boeren uit de regio als vaste leveranciers en we vullen hun aanbod aan met Europese import.”

Landzicht Biologisch onderscheidt zich van reguliere groothandels doordat ze een volledig biologisch assortiment groenten en fruit leveren dat ook seizoensgebonden is. “We hebben meer begrip voor mens en natuur,” vertelt Perry, “qua natuur betekent dat ‘biologisch’ en ‘seizoensgebonden’, en qua mens betekent het bijvoorbeeld ook dat we overdag werken en niet ’s nachts zoals bij veel andere horeca-leveranciers.”

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacybeleid.

Persoonlijke begeleiding van chefs

Het aanbod van Landzicht wordt door chefs zeker gewaardeerd. De zaken waar Landzicht levert zijn dan ook niet de minste. Perry noemt Villa Augustus in Dordrecht, maar ook Flore en Choux, Amsterdamse sterrenzaken. De begeleiding die Landzicht de chefs biedt, is een belangrijke reden dat chefs klant worden. Perry zit al zijn hele leven in dit vak en weet wat chefs nodig hebben: “Als ik geen begeleiding geef bij het inkopen, blijven chefs geen klant bij ons. Met de seizoenen mee bestellen geeft teleurstellingen als je enkel via de computer bestelt, dan is een product ineens niet meer leverbaar. Ik bereid onze klanten continu voor op dat een product uit het seizoen gaat. Als de spruiten er bijvoorbeeld bijna uit gaan, begin ik over fermentatie en geef ik ze tips waarmee ze spruiten in hun gerechten kunnen vervangen. Zo hebben ze voorkennis en zijn ze voorbereid. Dat wordt gewaardeerd.”

Perry komt langs bij deelnemer Backstage Vegan Kitchen van Rotown

‘Friet is een seizoensproduct’

Perry is een ster in productbegeleiding, leerden we al tijdens een van de bijeenkomsten tijdens de challenge. Zo vertelde hij over de onmogelijkheid om het hele seizoen tuinbonen op de menukaart te hebben staan. Toen een chef dat vroeg, boog Perry het om naar simpelweg ‘bonen’ op het menu. Op deze manier kon er bijna het gehele groeiseizoen een verschillende boonsoort geleverd worden. Ook zijn ‘frietverhaal’ is blijven hangen. “Friet is eigenlijk een seizoensproduct, want eind maart, als de lente begint zijn de biologische frietaardappelen op omdat ze dan beginnen te kiemen. Biologische aardappelen mag je niet behandelen met stikstof of CO2 dat het kiemen tegen gaat, dus eind maart is het klaar. Tot eind mei heb je dan ingevroren friet, maar daarna is het wachten tot september op de nieuwe frietaardappelen. In de tussentijd adviseer ik chefs om een gratin van nieuwe aardappels te serveren. Nieuw aardappels zijn te vochtig om er friet van te bakken.”

Warme introductie

Perry is erg te spreken over hoe de challenge ‘lokaal & natuurinclusief inkopen’ voor Landzicht Biologisch is uitgepakt: “De opening die jullie voor ons bij de chefs gemaakt hebben door een challenge te organiseren en zo te presenteren, is een geheel andere manier van binnen komen bij de horeca. Normaal krijgen wij nieuwe klanten doordat een chef die naar een andere zaak gaat daar ook gaat bestellen. De klanten die we er door deze challenge bij hebben gekregen zijn bijna allemaal zaken die bij de reguliere groothandel bestelden en daar ook goede kortingen krijgen. Maar doordat wij nu de ruimte hebben gekregen om hen goed te leren kennen en zij ons, zijn ze erachter gekomen dat ze mooie producten geleverd krijgen en dat de prijs hun marge helemaal niet schaadt.”

Op bezoek bij Landzicht

Veel deelnemers aan de challenge zijn ook langsgegaan bij Landzicht Biologisch in Strijen om het bedrijf te bekijken. “We maken dan uitgebreid kennis en nemen allerlei zorgen over prijzen, beschikbaarheid, besteltermijn en levertijden weg. Chefs komen er soms achter dat wij ook gewoon een professioneel bedrijf zijn. Bij een eerste levering sturen we ook vaak een chauffeur die het leuk vindt om dingen uit te leggen, bijvoorbeeld over fust. Op deze manier groeit het vertrouwen van chefs in ons bedrijf vaak erg snel. Ook zijn ze er vaak na een paar weken aan gewend dat ze niet na hun dienst, rond middernacht, hun bestelling plaatsen, maar tussen drie en vijf.” vertelt Perry.

Tijdens de challenge ‘Lokaal & natuurinclusief inkopen’ die we organiseerden samen met BlueCity010, de Tuin van Holland en Greendish onder de vlag van Het Nieuwe Nassen zijn o.a. deze horecazaken in onze regio klant geworden bij Landzicht Biologisch: Trattoria Sophia, Café Clementine, De Lange Haven, Copper Branch & Backstage Vegan Kitchen.

Ook benieuwd naar Landzicht Biologisch? Neem een kijkje op hun website of bel met Perry op 078-2204220.

Onze Rachelle op bezoek bij Landzicht met de chefs van The Farm Kitchen